دفعه بعدی که به میوه فروشی سر میزنید، به سادگی از این میوه و سبزیها گذر نکنید و اونا رو دست کم نگیرید- اونا خیلی سالم تر و مفید تر از اونی هستن که فکر میکنید.

دفعه بعدی که به میوه فروشی سر میزنید، به سادگی از این میوه و سبزیها گذر نکنید و اونا رو دست کم نگیرید- اونا خیلی سالم تر و مفید تر از اونی هستن که فکر میکنید.
کدام یک از این مواد غذایی خارق العاده از همه مفیدتره؟
غافلگیر میشد اگه بدونید: پس از بررسی یک گروه از میوه ها و سبزیجات توسط محققان دانشگاه ویلیام پترسون، یک فهرست از ۴۱ ماده غذایی عالی ارائه شد که بعنوان یک رژیم غذایی سالم در دستورالعمل های ملی توصیه میشه. ارزش کلی توسط اندازه گیری “تراکم مواد مغذی” مشخص شده که براساس آن این میوه ها و سبزیجات از ۱۷ ماده غذایی مغذی ضروری (پتاسیم، فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن، روی، ویتامین A، B6، B12، C، D، E، K، و …) در هر ۱۰۰ کالری تشکیل شده اند، و فقط هم شامل ویتامین یا مواد معدنی نیستند. حالا کدوم یکی بیشتر غافلگیرتون کرد؟

۵ نوع میوه و سبزی که نمیدونستید فوق العاده اند

آب تره
این سبزی کمی تلخ با طعمی تند وتیزه و در این فهرست در رتبه اول قرار داره، درست قبل از سبزیجات سرشار از مواد مغذی مثل کلم چینی، برگ چغندر، چغندر سبز، خربزه، کلم پیچ و منداب. (کاهو نیز دارای مواد مغذی است ولی در میانه فهرست جای گرفته است). آب تره سرشار از ویتامین A است که مطالعات نشان دادن ممکنه به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کنه. اون همچنین مقدار زیادی ویتامین C داره، کلید محافظت از سلامت سیستم ایمنی بدن. همچنین ویتامین K و کلسیم، که استخوان ها را قوی میکنن. آب تره حتی کمی پروتئین هم داره! به اضافه ی اینکه این سبزی فوق العاده کم کالریست- یک فنجان از اون فقط ۵ کالری داره.

جعفری
بهتره استفاده از این گیاه را افزایش بدید و بیشتر از یک چاشنی بهش نگاه کنید – در این فهرست در رده ی ۸ قرار داره- جعفری مملو از ویتامین های A، C و K است و همچنین مقادیر خوبی آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم داره که به کنترل فشار خون کمک میکنه. دو فنجان جعفری خرد شده فقط ۳۵ کالری داره. میتونید یه دسته بزرگ از اون را با ماکارانی یا مرغ و ماهی میل کنید.

کاسنی فرنگی
کاسنی فرنگی سیزدهمین گیاه مغذی این تحقیقه، که عضوی از خانواده کاسنی هاست. اون بافتی ترد داره که کمی هم شیرینه. هر برگش فقط یک کالری داره. کاسنی فرنگی دارای بارهایی از ویتامین های B است که به بدن کمک میکنه از غذا انرژی بسازه. و همچنین مقدار بالایی ویتامین C و K، کلسیم، آهن، روی، پتاسیم و فولات داره. به جای چیبس میتونید از برگهای درشت کاسنی دسرهای خوشمزه ای درست کنید.

فلفل دلمه ای قرمز
اگر میخواید که سیستم ایمنی بدنتون تقویت بشه ، یک فلفل دلمه قرمز شیرین تهیه کنید، شماره ۱۷ در این فهرست و در میان میوه هایی با رتبه بالا مثل کدوتنبل، گوجه فرنگی، و لیمو قرار داره. (با کمال تعجب، توت فرنگی، پرتقال، و گریپ فروت، در پایین لیست بودند که اغلب بخاطر اینکه دارا بودن ویتامین C مورد ستایشند.) فلفل دلمه ای قرمز مقدار زیادی ویتامین A و C داره، که هر دو برای داشتن سلامت در سیستم ایمنی بدن مهمه.

کدوتنبل
یک فنجان کدو تنبل تازه، در رتبه ۲۰ قرار داره، فقط دارای ۵۰ کالریست و سرشار از ویتامین های B ، C ، E ، A، پتاسیم و حتی گاهی پر از فیبر هستند. کدوتنبل در پایان تابستان یا اوایل پاییز به بازار میاد. میتونید اونا را سرخ کنید، دانه هاشو بیرون نندازید! تخمه های کدوتنبل دارای پروتئین است، میتونید اونا را هم در یک ظرف سرخ کرده و بخورید.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :