ورزش و سنگ کلیه:سنگ کلیه عارضه ایست که در آن مواد معدنی و پروتئینی در ادرار شروع به کریستال شدن می کنند. بیمار در چنین وضعیتی باید شرایط را برای دفع هر چه سریعتر سنگ کلیه فراهم کند و یکی از راه های دفع سنگ کلیه و مثانه انجام حرکات ورزشی پر تحرک است و ورزش و سنگ کلیه ارتباط مستقیمی میتوانند داشته باشند

ورزش و سنگ کلیه:سنگ کلیه عارضه ایست که در آن مواد معدنی و پروتئینی در ادرار شروع به کریستال شدن می کنند. بیمار در چنین وضعیتی باید شرایط را برای دفع هر چه سریعتر سنگ کلیه فراهم کند و یکی از راه های دفع سنگ کلیه و مثانه انجام حرکات ورزشی پر تحرک است و ورزش و سنگ کلیه ارتباط مستقیمی میتوانند داشته باشند

ورزش و سنگ کلیه،تاثیر ورزش بر سنگ کلیه چگونه است؟

 

اگر بدانیم سنگ کلیه چگونه شکل میگیرد درک تاثیر ورزش بر سنگ کلیه و در مهار آن هم ساده می شود.سنگ کلیه رسوب مواد دفعی از کلیه مانند ترکیبات اگزالات و اوریک و کلسیم است. اولی در چای و دومی در گوشت بدن و سومی در شیر یافت می شوند.

همه این مواد در آب محلول هستند تا زمانی که بار الکتریکی درون بدن (تعادل الکترولیتی) بهم نخورد.وقتی این تعادل بهم میخورد (ارثی یا …) این ترکیبات بهم می چسبند و تشکیل کریستال می دهند.

 

در آزمایش ادرار یکی از مواردی که گزارش می شود تعداد کرستالها است.وقتی تعداد آنها زیاد می شود کم کم بهم میچسبند و تشکیل شن میدهند. و اگر بازهم مورد غفلت واقع شوند این شنها میتوانند بهم بچسبند و تشکیل سنگ کلیه بدهند.

 

فعالیت بدنی می تواند موجب کاهش ۳۱درصدی خطر بروز سنگ کلیه شود.حتی مقادیر کم فعالیت ورزشی نیز می تواند موجب کاهش چشمگیر تشکیل سنگ کلیه گردد و تاثیر ورزش بر سنگ کلیه مشخص شود. به نظر می رسد که شدت فعالیت ورزشی در این زمینه مهم نیست.دریافت بیش از ۲۲۰۰ کالری در روز می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

 

ورزش باعث افزایش سرعت حرکت مواد دفعی در داخل مجاری باریک و مویین کلیه می شود.البته ورز�� نباید در فصل گرم و با تشنگی زیاد انجام شود.نرمش همچنین باعث دفع برخی مواد از بدن و عرق می شود که همان مواد سازنده سنگ کلیه می باشد.

ورزش و سنگ کلیه،تاثیر ورزش بر سنگ کلیه چگونه است؟

 

پس کارهای زیر را انجام دهید و خیالتان از کلیه هایتان راحت باشد :

 

::بدن ما روزانه ۸ لیوان آب نیاز دارد. هر ساعت نیم لیوان آب بنوشید
::ورزش کنید. پیاده روی آرام کافی نیست. کمی دویدن اضافه کنید
::گوشت قرمز و نمک و چای غلیظ را از برنامه غذای خود کم کنید
::آب جو ( ما الشعیر) بنوشید

منبع: دلگرم

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه