بر خلاف عقیده عموم با بالا رفتن سن دید چشم هایمان را میتوانیم ثابت نگهداریم و حتی آنها را قوی تر کنیم.

ورزش برای سلامتی

ورزش برای تقویت چشم ها و بهتر شدن دید:

بر خلاف عقیده عموم با بالا رفتن سن دید چشم هایمان را میتوانیم ثابت نگهداریم و حتی آنها را قوی تر کنیم.

برای اینکار باید بطور منظم و هر روز چشم هایمان را ورزش دهیم. با این ورزش ها خون بیشتری در مویرگ های چشم و عضله های اطراف آن به جریان می افتد و باعث قوی شدن بافت دور چشم و بهتر شدن دید میشود.

چشم ها دارای شش عضله هستند که باعث حرکت کره چشم به اطراف و بالا و پایین رفتن آن میشوند.

در زندگی مدرن مردم در اثر تماشای زیاد تلویزیون و زل زدن به صفحه کامپیوتر و تلفن همراه برای ساعت های طولانی بیشتر از گذشته دچار ضعف دید میشوند.

چشم های ما برای حرکت کردن طراحی شده و ثابت نگه داشتن دائمی آنها جلوی کامپیوتر و تلویزیون باعث تنبل شدن عضله های چشم و ضعیف شدن آن ها میشود.

شما با انجام دادن روزانه این تمرین ها که هیچ وقتی هم نمیگیرد. میتوانید به قوی تر شدن چشم هایتان کمک کنید. یا جلوی ضیف تر شدن آنها را بگیرید.

قبل از شروع تمرین ها به این نکته توجه داشته باشید که در تمام طول این ورزش ها باید سر و گردن شما ثابت باشد و فقط کره چشم هایتان حرکت کنند.

۱- فقط با حرکت کره چشم هایتان دورترین نقطه در سمت راست را نگاه کنید و بعد از پنج ثانیه به حالت اول برگردید. بعد از چند لحظه به دورترین نقطه در سمت چپ نگاه کنید و بعد از پنج ثانیه به حالت اول برگردید این تمرین را حداقل سه بار انجام دهید.

۲- همانطور که بی حرکت هستید تا جایی که میتوانید کره چشم هایتان را بطرف بالا ببرید و برای پنج ثانیه بالا را نگاه کنید.حالا به حالت اول برگشته و بعد از چند لحظه برای پنج ثانیه پائین را نگاه کنید . این کار را هم برای سه بار انجام دهید.

۳- به آرامی کره چشم هایتان را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید به حالت اول برگشته و حالا بر خلاف عقربه های ساعت آنها را بچرخانید. هر یک از این چرخش ها باید سه ثانیه طول بکشد.

۴- یک مداد را با فاصله ای به اندازه طول بازوهایتان جلوی چشم هایتان گرفته و به آرامی آنرا نزدیک چشم هایتان بیاورید و دوباره عقب ببرید.

۵- در آخر به دورترین نقطه ای که در اطرافتان وجود دارد برای حداقل پنج ثانیه نگاه کنید. اگر درون خانه هستید از پنجره به دورترین نقطه در بیرون بنگرید. این ورزش برای بهتر کردن دید بسیار مهم است. به همین دلیل است که بازیکنان بیسبال باید دائمأ این ورزش را انجام دهند تا بهتر بتوانند توپ کوچک بیسبال را از دور تشخیص دهند و آنرا دنبال کنند.

طول عمر و سلامتی در سنین بالا:

ورزش برای سلامتی

میتوان در سنین سالخوردگی هم سالم بود و از زندگی لذت برد . بعضی ها در میان سالگی از پا می افتند و سلامتی اشان را از دست می دهند در حالیکه بعضی ها حتی تا بعد از هشتاد یا نود سالگی هم هنوز روی پا هستند و هم از نظر بدنی و هم از نظر فکری توانایی دارند و از عهده کارهای خود بر می آیند.

البته طول عمر و سلامتی به ژن ربط دارد ولی نه به اندازه شیوه زندگی. تحقیقات علمی نشان داده که فقط ۳۵ % به ژن مربوط می شود و بقیه آن به نوع و شیوه زندگی ما ربط دارد.

در کشورهایی که مردم غذاهای دریایی زیاد می خورند میانگین عمر بالاتر از کشورهایی است که گوشت قرمز زیاد می خورند.

ورزش کلید سلامتی است . در سنین بالا پیاده روی بهترین و بی خطر ترین ورزش است.

برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر جدول حل کنید بازی های فکری بکنید زبان جدید یاد بگیرید و سعی کنید لیست خ��ید شماره تلفن و کارهایی را که میخواهید انجام دهید ننویسید بلکه بخاطر بسپارید این بهترین تمرین برای تقویت حافظه است.

با دوستان و فامیل معاشرت داشته باشید در گروه های مختلف عضو بشوید در کارهای جمعی شرکت کنید و اگر میتوانید درس بخوانید.

برای اینکه تن سلامت و عمر طولانی داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید:

_ سبزیجات بارنگ سبز تیره مثل براکلی و اسفناج برای جلوگیری از سرطان و آلزایمر بسیار خوب هستند هم آنها را خام به شکل سالاد بخورید یا با آنها سوپ و غذاهای مختلف درست کنید.

_ ادویه ها مثل دارچین – زردچوبه – کاری – فلفل قرمز دارای خاصیت ضد سرطان و ضد آلزایمر هستند و باعث کاهش قند خون و کاهش وزن میشوند.

_ جو و گندم سبوس دار بخورید با آنها نان و آش درست کنید . آنها از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری میکنند.

_ چای بنوشید هر نوع چایی خوب است ولی چای سبز از همه مفیدتر است هیچ وقت چای را با شیر نخورید زیرا پروتئین شیر باعث جلوگیری از جذب آنتی اکسیدان چای میشود .

_ انواع توت ها مثل شاتوت یا توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان هستند و برای سلامتی بسیار مفید می باشند آنهارا هم تازه و هم به صورت یخ زده میتوانید بخورید یا با دسرهای مختلف از آنها استفاده کنید .

_ ماهی چربی امگا ۳ دارد که برای سلامتی قلب و مغز لازم است حداقل هفته ای دو بار ماهی بخورید.

_ روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان است و از بیماری های قلبی جلوگیری میکند آن را با سالاد بخورید.

_ انگور قرمز آنتی اکسیدان خیلی بالا دارد ضد سرطان است و از بیماری های قلبی جلوگیری میکند.

_ گوجه فرنگی زیاد بخورید زیرا باعث جوانی میشود واز انواع سرطان ها جلوگیری میکند مثل سرطان سینه – جهاز هاضمه – ریه و پروستات . گوجه فرنگی از معدود سبزیجاتی است که پخته آن مفیدتر از خام آن است آن را به شکل رب با غذاهای مختلف بخورید.

_ انواع آجیل خام مثل گردو و بادام کلسترول بد را پایین می آورند و به سلامت قلب کمک میکنند آنها را به عنوان تنقلات در بین غذاها میل کنید.

کمتر غذا بخورید زیرا پر خوری عمر را کوتاه می کند.

گرداوری شده توسط تهران ۹۸

نظرات بییندگان :