اگرچه مرزهای بین کار و زندگی شخصی کاملا روشنه، اما این مرزها در دهه گذشته به دلیل ترس از اخراج، گسترش ارتباطات بخصوص از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای محو شدن.

بین کار و سلامتیتان توازن و تعادل برقرار کنید

اگرچه مرزهای بین کار و زندگی شخصی کاملا روشنه، اما این مرزها در دهه گذشته به دلیل ترس از اخراج، گسترش ارتباطات بخصوص از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای محو شدن. برای خیلی ها، متعادل کردن کار و زندگی و سلامتیشون بسیار چالش برانگیز شده و اکثر اوقات بدون اینکه زمانی برای تجدید قوا داشته باشن کار میکنن که در نهایت منجر به بیمار شدنشون میشه. با یک برنامه ریزی هوشمندانه باید “نه گفتن” و “عادات سالم” رو یاد بگیرین. توازن میان کار و سلامتیتون الزاما کار سختی نیست.

  • زمانهایی که در محل کارتون حضور ندارین تخمین بزنین که چقد زمان صرف کار کردن میکنین. اگه نمیتونین یه ارزیابی دقیق انجام بدین، یه هفته از تمام ساعتهایی که مشغول کار هستین رو یادداشت کنین.
  • تاثیرات حجم کاری زیاد روی خودتون رو در نظر بگیرین
  1. اگه همیشه خیلی خسته هستین، این مسئله بر تواناییتون در محل کار تاثیر گذاشته و نمیذاره که یه نیروی کار مولد باشین و نتونین ارتقای شغلی پیدا کنین.
  2. اگه همیشه اضافه کاری میکنین، شاید در پی ارتقای شغلی و بالا بردن حقوقتون هستین، اما این باعث میشه ساعات بیشتری کار کنین و متعادل کردن زندگی و کارتون خیلی سخت تر میشه.
  3. اگه همیشه در حال کار کردن هستین ممکنه خیلی از اتفاقات خانوادگی رو از دست بدین که به نوبه خود عوارضش رو در زندگی شخصیتون نشون خواهد داد. ممکنه خانوادتون احساس کنن شما ازشون غافل شدین و خودتون نیز فکر کنین که از طرف اونا طرد شدین.
  • مشخص کنین که در محل کارتون چقد زمان برای انجام کارهای غیرضروری صرف میکنین. کارهایی مثل وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی، صحبت کردن با همکاران درباره موضوعات غیرمرتبط یا فرستادن ایمیل های شخصی. برآورد کنین که چقد زمان برای آماده سازی ذهنتون و از بین بردن حواس پرتی ها برای انجام کارهای ضروریتون صرف میکنین.
  • با سرپرست خود درباره اقداماتی که کارتون رو کمتر استرس زا میکنه صحبت کنین، مثل تقسیم وظایف با دیگران در محل کار.
  • یاد بگیرین که وقتی با فشار و حجم کاری زیادی روبرو هستین به دیگران جواب منفی بدین و وظیفه ی جدیدی رو قبول نکنین. مثلا زمانی که باید برای دیدن برنامه ای به مدرسه پسرتون برین یا در حال هدایت یک پروژه هستین وظیفه ی جدیدی قبول نکنین مگه اینکه زمان زیادی داشته باش��ن.
  • هر هفته زمانی رو برای بودن با خانوادتون اختصاص بدین. همیشه باید زمان خاصی رو برای کسانی که دوست دارین کنار بذارین. پس تلفن همراه و لپ تاپتون رو خاموش کنین تا در این فرصت کسی باهاتون تماس نداشته باشه و با آرامش در کنار خانوادتون باشین.
  • حداقل یک ساعت در هفته برای خودتون کنار بذارین و کاری که دوست دارین رو انجام بدین. همه علایقی دارن که از انجام دادنش لذت میبرن، مثل کتاب خوندن یا خرید کردن، این کار بهتون اجازه میده تا بدون فکر کردن به مسئولیت های کاری آرامش داشته باشین. پس برای خودتون زمانی مخصوص بسازین تا آرامش بیشتری داشته باشین.
  • منظم ورزش کنین. شاید با وجود خانواده و یه کار سخت و تمام وقت ورزش کردن غیر ممکن به نظر برسه، اما با حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز سطح انرژی و سلامت عمومی بدنتون رو افزایش بدین.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :