براساس آخرین آمارهای موجود، ایرانی ها 112 میلیون سیمکارت داترند که این تعداد برای کشوری با جمعیت 77 میلیونی، کمی عجیب به نظر می رسد. به عبارتی نزدیک به دو سیمکارت برای هر نفر.

مجله اینترنتی برترین ها





روزنامه هفت صبح: براساس آخرین آمارهای موجود، ایرانی ها 112 میلیون سیمکارت رند که این تعداد برای کشوری با جمعیت 77 میلیونی، کمی عجیب به نظر می رسد. به عبارتی نزدیک به دو سیمکارت برای هر نفر.

20 سالی از عرضه اولین سیمکارت در کشور می گذرد. یادمان نرفته که در دهه 70 یک سیمکارت چیزی نزدیک به یک میلیون تومان می ارزید. باید ثبت نام می کردیم و مدت ها منتظر تایید هویت می شدیم.

بنابراین طبیعی است که امروزه داشتن چندین سیمکارت و چند گوشی موبایل، دیگر از معیارهای لوکس بودن به شمار نمی آید. حالا بزرگی صفحه نمایش و برندهای دهان پرن است که به خاص جلوه دادن کمک خواهد کرد.

بازار عجیب سیمکارت رند: خط موبایل هم قیمت مازراتی

در این بین عده ای هم برای خاص بودن راه گرانی را انتخاب کرده اند که هزینه ای میلیاردی روی دست شان می گذارد؛ یعنی داشتن خطوط رند یا به تعبیری خطوط الماسی، بازار آزاد سیمکارت یا به تعبیری، بازار سیاه سیمکارت که دلالان آن را رهبری می کنند، آشفته بازاری است که نابسامانی در آن موج می زند.

به عنوان مثال برای خط دائمی 09121111012 قیمت های اعلامی از سوی دلالان با یکدیگر 30 تا 40 میلیون تومانی تفاوت داشت. قیمت این خط چیزی بین 250 تا 300 میلیون تومان است. در بازار آزاد، خطوط رند از یک تا دو میلیون تومان شروع شده و باورکردنی نیست که به میلیاردها تومان هم کشیده می شود. آخریه قیمت اعلام شده برای خط 09121111111 چیزی حدود پنج میلیارد تومان است.

بازیکنان و خطوط میلیاردی


می گویند از اصلی ترین سرگرمی های بازیکنان فوتبال، «خط بازی» است. بازیکنانی هستند که از روی علاقه خاص به شماره پیراهن شان، به دنبال خرید سیمکارتی هستند که همه ارقامش آن عدد باشد.

سایت «ایران جیب» می نویسد بازیکنانی همچون علی کریمی و سید مهدی رحمتی که علاقه خاصی به بازار موبایل دارند، توسط دوستان و اطرافیان خود که عمدتا شریک تجاری شان محسوب می شوند به خرید و فروش خطوط رند دست ��ی زنند که از این خطوط جهت بیزینس استفاده می کنند یا دوباره آنها را به فروش می رسانند.

این در حالی است که شماره سیمکارت یا حتی نام و نام خانوادگی اشخاص، چیزی جز قراردادی اجتماعی مابین افراد نیست اما عده ای از این تمایز به عنوان عاملی برای ویژه شدن استفاده می کنند.

موضوعی که باعث حضور چشمگیر دلالان در این عرصه می شود، فضایی که در آن سیمکارتی با قیمت مازراتی و پورشه قالب می شود. پیش تر نیز گوشی هایی با عنوان «سری طلایی» از برندهای ورتو، فراری، لامبورگینی و ... در بازار خبرساز شده بودند؛ مدل هایی با قابی از جنس طلا، تکه های الماس، ورق تیتانیوم و آلیاژ فیبر کربن با عنوان پورشه دیزاین و از این دست تعابیر و قابلیت های دهان پرکن.

علامت سوال یا علامت تعجب؟


گفته می شد مدت ها پیش سیمکارت های رند توسط مبادی دولتی و رسمی به صورت مزایده ای به بهترین قیمت پیشنهادی فروخته می شد اما در ادامه با به وجود آمدن بازار سیاه و مافیای پشت پرده، این روند به فراموشی سپرده شد.

نکته عجیب اینجاست که همچنان برخی بنا به دلایلی و توسل به بعضی ارتباطات، دسترسی خوبی به این شماره ها دارند. اینکه چطور تنها یکی دو نفر بازار سیمکارت های رند را در اختیار دارند و تقریبا اجازه نفس کشیدن به بقیه را نمی دهند، خودش یک پدیده است. البته نباید از این غافل شد که تمام این بالا و پایین ها بیشتر مربوط می شود به کدهای یک و دو وگرنه خطوط رند با کد جدید یا اپراتورهای دیگر آنقدرها هم برای مشتری آش دهن سوزی نیست.
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه