ایا واقعا نیاز به مصرف قرص برای لاغری است ! داشتن رژیم و ورزش به تنهایی باعث حل مشکل چاقی نمی شوند. خیلی از افراد چاق از دوران بچگی در خانه پدر و مادر دچار اضافه وزن شده و به روند چاقی خود را ادامه میدهند.

ایا واقعا نیاز به مصرف قرص برای لاغری است !

ایا واقعا نیاز به مصرف قرص برای لاغری است !

داشتن رژیم و ورزش به تنهایی باعث حل مشکل چاقی نمی شوند. خیلی از افراد چاق از دوران بچگی در خانه پدر و مادر دچار اضافه وزن شده و به روند چاقی خود را ادامه میدهند. آمار های بسیاری نشان داده که اکثر مادر و پدر هایی که خود دچار اضافه وزن در طول زندگی هستند فرزندانی نیز با همین مشخصات پرورش میدهند . پس علت خیلی از چاقی ها عادت های غذایی و باورهای غلطی می باشد که انسانها در دوران کودکی در خانه پدر و مادر خود فرا گرفته اند و این عادت ها که منشع چاقی بوده در آینده باعث ایجاد مشکلات روانی در فرد شده و در زندگی اجتماعی او تاثیر منفی فراوانی میگذارد.

از مهمترین مشکلات روانی ایجاد شده ، نا توانی فرد در ترک عادت ها با وجود مراجعات بسیار به متخصصان تغذیه می باشد زیرا درک صحیح از علت چاقی خود نداشته و توان تصور خود به عنوان یک فرد خوش اندام را ندارد . از دیگر اشتباهات رایچ این افراد رو آوردن به رژیم های کم خوری بوده که خود پس از مدتی کوتاه با نتیجه معکوس مواجه است.

پس اولین راه برای این افراد این است که بدانند که چرا فردی با وجود مصرف کم مواد غذایی چاق شده و یا همیشه احساس گرسنگی دارند. خیلی ها به اشتباه تصور میکنند که احساس گرسنگی به دلیل خالی بودن معده و یا نیاز بدن به غذا و حتی مشکلات هورمونی بوده در صورتی که این تصورات کاملا غلط می باشد. اکثر گرسنگیها خود از خوردن بعضی مواد غذایی آمده که این مواد نه تنها کمک به سیری نمی کنند و حتی باعث گرسنگی مجدد و نیاز بدن به خوردن دوباره غذا شده که این خود به تنهایی عامل اصلی خیلی از چاقی افراد می باشد.

چاقی و لاغری رابطه مستقیم با دریافت انرژی یا همان کالری و نیز مصرف این انرژی دارد. اگر فردی برای مثال روزی ۳۰۰۰ کالری از مواد غذایی دریافت کند ولی درصورتی که در روز نیاز به ۲۳۰۰ کالری داشته باشد بدن او به طور خورکار این کالری اضافه دریافتی را به صورت ذخایر چربی ذخیره کرده. یعنی در مثال بالا این ۷۰۰ کالری میتواند به صورت ۱۰۰ گرم چربی در بدن ذخیره شود و بعد از ۱۰ روز فرد دچار ۱ کیلوگرم اضافه وزن شده که این میتواند در سال عددی بالغ بر ۳ کیلوگرم در ماه و ۳۶ کیلوگرم چاقی در سال باشد.

اینجا این سوال مطرح می شود که چرا بعضی ها با وجود خوردن کم مواد غذایی چاق می شوند و یا دچار گرسنگی دایمی هستند؟

جواب سوال واضح است این گونه افراد به بیان متخصصان تغذیه دارای عادت های غذایی بد هستند یعنی مصرف مواد غذایی پر کالری و کم ارزش در این افراد بالا میباشد ، پس این افراد شاید غذا کم مصرف میکنند ولی آنها دارای کالری بالا بوده و باعث چاقی می شوند و از طرفی اکثر این مواد غذایی که دارای کالری بالا هستند از کربوهیدرات های یک کربنه یا دو کربنه تشکیل شده و اینگونه مواد پس از هضم باعث افزایش ناگهانی قند خون شده و در پی آن مقدار زیادی هورمون انسولین برای پایین آوردن قند خون ترشح میشود و در اثر ترشح انسولین ، قند خون پایین تر از حد نرمال آمده و احساس گرسنگی و بی حالی در فرد ایجاد میشود.

پس منظور ما از قرصی برای لاغری این است که هر فرد با کسب اطلاعات کافی از مواد غذایی مصرفی خود و نیاز روزانه خود به کالری می تواند به سلامت و کاهش وزن خود کمک کند .

نحوه مصرف ؟
در قدم اول به برسی نحوه زندگی خود به پردازید یعنی برروی کاغذ یادداشت کنید که در طول روز چه کارهایی را انجام میدهید.

برای مثال ۸ ساعت خواب ۱۰ساعت کار در اداره یا کار ایستاده و یا حتی کار بدنی ، ۲ساعت ورزش ، ۲ ساعت کار با کامپوتر و ….. این کاری است که یه متخصص خوب کاهش وزن انجام میده یعنی ابتدا به بررسی عادت های زندگی شما می پردازد تا بتواند میزان انرژی مورد نیاز بدن شما را محاسبه کند. البته فرمول های متفاوتی در اینترنت وجود دارد که مفید هستند و میتوان خیلی راحت تر کالری مورد نیاز را محاسبه کرد .
برای مثال این فرمول هست که حتی خیلی از متخصصان از آن استفاده میکنند.

ابتدا انرژی پایه را حساب می کنیم با استفاده از فرمول هریس بندیکت
(سن×۴٫۷)- (قد×۱٫۷) + (وزن×۹٫۶)+۶۵۵ = برای زنان (سن×۶٫۸) – (قد×۵) + (وزن×۱۳٫۷) + ۶۶= برای مردان قد را به سانتیمتر و وزن را به کیلوگرم در نظر می گیریم

سپس فاکتور فعالیت را برای فرد تعیین می کنیم:
برای افراد بسیار غیر فعال= ۱٫۳ مانند خانم های خانه دار و کارمندان اداره جات که مدت طولانی نشته کار میکنند برای افرادی که کمی فعال هستند= مردان: ۱٫۶ / زنان: ۱٫۵ افرادی که کار ایستاده دارند مانند فروشنده ها و..
برای افرادی که فعالیت متوسط دارند= مردان: ۱٫۷ / زنان: ۱٫۶ افرادی که شغل پر حرکت دارند مثل کارگران و… برای افرادی که فعالیت سنگین دارند=مردان: ۲٫۱ / زنان: ۱٫۹ ورزشکاران حرفهای

انرژی پاِیه را درفاکتور فعالیت ضرب می کنِیم. کالری مورد نیاز روزانه بدست می آید.

برای مثال از طریق فرمول بالا عدد ۳۰۰۰ حاصل شد یعنی شما در روز نیاز به ۳۰۰۰ کیلو کالری دارید و حالا اگر میخواهید وزن کم کنید باید از این مقدار کمتر مصرف کنید برای مثال بالا باید ۲۳۰۰ کالری در روز مصرف کنید که می شود روزی کاهش ۷۰۰ کالری که باعث کاهش ۳ کیلوگرم وزن در ماه میشود. این میزان کاهش وزن توصیه شده می باشد که کاملا اجرایی و امکان پذیر است. کالری مواد غذایی را هم یا از رو بسته بندی و یا در منابع موجود در اینترنت می توانید پیدا کنید. بهتر است به مدت یک هفته هر چه میخورید و مینوشید را با مقدار آن در برگه ای یاد داشت کنید و به صورت کلی به برسی آن بپردازید.

از خوردن موارد زیر پرهیز کنید زیرا دارای کالری بالا بوده و یا باعث ایجاد گرسنگی مجدد میشوند.
تمام مواد شیرین مثل شرینی ،بیسکیویت ،آب میوه، عسل ،شکلات ،قند ،آدامس ،آبنبات ،نان های سفید ،کیک ها ، نوشابه ها ،نوشیدنی های انژی زا و …….
عسل مقدار کم در روز فقط ۱ قشق غذا خوری به علت وجود ویتامینها و مواد مقوی.
میوه ها را به صورت کامل ۷۰۰ گرم در روز به عنوان میان وعده به جای آب آن مصرف کنید زیرا آب میوه ها فاقد فیبر می باشند.
از مواد غذایی دارای فیبر بالا استفاده کنید مثل نان های پر دانه و سبزیجات.
روغن در غذا ها استقاده نکنید و فقط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون در روز مصرف کنید.
صبحانه از نان سیاه و پر دانه به اندازه کف دست ۲عدد به همراه پنیر کم چرب خیار گوجه و کاهو یا ۴۰ گرم موسلی با ۲۰۰ میلی لیتر شیر مصرف کنید.
در وعده های برنجی بیشتر از یک کفگیر و نیم مصرف نکنید.

گرداوری شده توسط تهران ۹۸

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه