اینکه روزانه چه مقدار آب نیاز دارید بستگی به رژیم غذایی،سایز، و مکانیزم بدن دارد.

آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک میکند؟ و هشت سوال دیگر درباره ی آب

آیا در روز به ۸ لیوان آب نیاز دارم؟
مثل آدمای نادون معده ی خودتونو با بطری های آب پر نکنید؛ اجازه بدید تشنگی راهنماتون باشد. اینکه روزانه چه مقدار آب نیاز دارید بستگی به رژیم غذایی،سایز، و مکانیزم بدن دارد. برطبق مقاله ای که در سال ۲۰۰۸ درباره افسانه آب در مجله انجمن آمریکایی نفرولوژی چاپ شده هیچ کس واقعا نمیدونه ۸ لیوان از کجا اومده. “لسلی بانسی” مدیر تغذیه ورزشی مرکز پزشکی دانشگاه پیترزبورگ به این مجله میگه: به یاد داشته باشید که ورزش کردن مکانیزم تشنگی شما را کند میکند. او توصیه میکند قبل از شروع ورزش برای دوری از کم آبی ۲۰ اونس آب بنوشید.

آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک میکند؟
جرعه جرعه آب خوردن قبل از هر وعده غذایی ممکنه باعث بشه کمتر غذا بخورید و در نهایت به کاهش وزنتون کمک کنه، اگرچه قطعا جادویی در کار نخواهد بود. در هر حال، محققان ویرجینیا نشان دادند افرادی که درست قبل از غذا خوردن دو فنجان آب نوشیده اند بین ۷۵ تا ۹۰ کالری کمتر دریافت کرده اند. در مطالعه ای دیگر، افرادی که رژیم داشتند قبل از سه وعده غذایی روزانه خود آب خورده بودند بعد از ۱۲هفته ۱۵٫۵ پوند کم کرده بودند؛ آنهایی که مصرف آب را افزایش نداده بودند حدود ۱۱ پوند کم کرده بودند. جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه با آب نیز میتواند برگ برنده خوبی باشد برای داشتن کمری باریک!

آیا نوشیدن آب باعث میشود انرژی بیشتری داشته باشم؟
طبق تحقیق ۲۰۱۲ مجله تغذیه ، زنانی که دچار کم آبی میشدند کارهای روزمره را سخت تر انجام داده، مشکل حفظ تمرکز داشتند و خسته و تحریک پذیر میشدند. پاورقی: اگر نیاز به آرامش روانی دارید منو انتخاب کنید، قبل از اینکه شروع به مزه کردن میان وعدتون بشید یک لیوان آب بردارید و بنوشید.

آیا میتونید با نوشیدن آب از سردرد جلوگیری کنید؟
برخی شواهد نشان دهنده این است که اگر به مقدار کافی آب ننوشید ممکن است میگرن به راه بیاندازد. تحقیقی کوچک در مجله مغز و اعصاب دریافت که بیمارانی که دچار میگرن بودن و باید طی یک دوره ی دو هفته ای نسبت به گروه کنترل بیشتر آب ��نوشند سردرد کمتری را تجربه کرده بودند. محققان گفتند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود؛ اما اگر شما در معرض سردرد های دردآور هستید، نوشیدن بیشتر آب بین وعده های غذایی صدمه ای به شما نمیزند.

آیا نوشیدن آب از بیماریهای قلبی جلوگیری میکند؟
شاید. در یک تحقیق قدیمی، کسانی که پنج لیوان یابیشتر آب خورده بودند حدودا نصف کسانی که دو لیوان یا کمتر آب نوشیده بودند در خطر احتمال ابتلا به بیماریهای مهلک قلبی بودند. محققان گمان میکنند که حتی مقدار کمی هیدارسیون میتواند خون را غلیظ تر و چسبناک کرده و در نتیجه بیشتر آن را مستعد لخته شدن کند. “جوئل کان” متخصص قلب و عروق میگه: مراقب ارتباط علت و معلولی باشید. او همچنین به این امکان اشاره میکنه که مصرف کنندگان مقدار آب زیاد شاید عادتهای مشترک دیگری که در معرض خطر بودنشان را کاهش میدهد داشته باشند.

آیا نوشیدن بیشتر آب از یبوست جلوگیری میکند؟
کمبود مایعات غالبا علتی برای کند شدن سرعت هضم غذا است، طبق مقاله ی مجله نقد و بررسی تغذیه در سال ۲۰۱۰ ، شواهد نشان دهنده این است که نوشیدن بیشتر فقط برای کسانی که از کم آبی رنج میبرند تغییراتی ایجاد میکند، مقاله اشاره میکنه به اینکه افزایش ۵۰ درصدی آب در یک گروه کودکان مبتلا به یبوست مزمن هیچ تاثیری نداشت. حال آنکه افرادی با مصرف مایعات کم بیشتر در معرض ابتلا به یبوست بودند، ممکنه که سایر عوامل مانند زمینه های کم فیبر بودن رژیم غذایی دلیل اصلی این بیماری باشد.

آیا نوشیدن آب میتواند به سم زدایی طبیعی بدن کمک کند؟
اگر بیشتر آب بنوشید بهمون کمک میکنه تا بدن را سم زدایی کنیم، این امر احتمالا بخاطر بهبود عملکرد کلیه است. اما اگر علمی نگاه کنید این ادعا چندان ثابت شده نیست. در حقیقت به گفته “استنلی گلدفارب”، متخصص کلیه دانشگاه پنسیلوانیا: نوشیدن مقدار زیادی آب به طور شگفت آوری منجر به کاهش توانایی کلیه برای عملکردهایی مثل فیلتر میشود.

آیا نوشیدن آب پوستی عالی مثل افراد مشهور و زیبا به من میدهد؟
مگر در مواردی که به شدت دچار کم آبی هستید، نوشیدن آب اضافی بعید است که روی چهره ی شما تاثیر بگذارد. به گفته “ریچارد بسر”:اگر دچار کم آبی شوید، بدنتون برای در تعادل نگه داشتن غلظت خون آب را از پوست به خون منتقل میکند. کم آبی ممکنه باعث بشه چشمان شما فرورفته و پوستتون را پیرتر و خشکتر به نظر برسه. “بسر” میگوید: اگر کم آبی نداشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید فقط باعث میشه که بیشتر به دستشویی بروید. اگرچه یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ دریافت که نوشیدن حدود ۱۶ اونس آب بیشتر،جریان خون در پوست را افزایش میده، روشن نیست که آیا این تغییرات چیز قابل توجهی برایتان هست یا خیر. برخی افراد به اثرات ضد پیری آب قسم میخورند، شاید به این دلیل که نوشیدن بیشتر آب باعث دوری کردن از نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین(یکی از عوامل پیری پوست) میشود.

آیا میتونید بیش از حد آب مصرف کنید؟
ممکنه بتونید،اما نوشیدن بیش از حد آب در دوره کوتاه مدت تهدیدی خطرناک برای زندگیتونه. وقتی زیاد از حد و به سرعت آب مینوشید، کلیه ها نمیتوانند آن را از بدن خارج کنند و آب در خونتون اشباع میشه. این آب مازاد شروع به رها شدن در جریان خون میکنه، و به سلولهای سراسر بدن داخل شده و به آنها حجم میده. مشکل از اونجایی شروع میشه که سلولهای عصبی مغز تورم میکنند، مغز توسط جمجمه محدود شده و سلولها جای کمی برای گسترش دارند و این تورم میتونه به تشنج، کما و مرگ منجر بشه.

منبع: نوین زی

نظرات بییندگان :