راههای متعددی برای بهبود حافظه وجود داره. در هر حال بهترین روش ممکنه واقعا راحترین روش نیز باشد. خواب یک ابزار بسیار قدرتمنده و به حفظ خاطرات و بهبود سلامت روان به طور کلی تاثیر میذاره.

راههای متعددی برای بهبود حافظه وجود داره. در هر حال بهترین روش ممکنه واقعا راحترین روش نیز باشد. خواب یک ابزار بسیار قدرتمنده و به حفظ خاطرات و بهبود سلامت روان به طور کلی تاثیر میذاره.

آیا خوابیدن واقعا میتواند حافظه ی شما را بهبود بخشد؟

در یک مطالعه انجام شده در اوایل سال جاری، محققان در دانشگاه ماساچوست، آمهرست، مشاهده کردن که وقتی به افراد مورد مطالعه تصاویری از اشیا نشون داده شد، بعد به آنها اجازه داده شد تا بخوابن و عده ای مجبور شدند تا بیدار بمونند، اونهایی که از خوابیدن منع شده بودند قادر به یادآوری چیزهایی که دیده بودند به همان وضوحی که همتایانشان(که خوب استراحت کرده بودند) به یاد می آوردند، نبودند.محققان به این نتیجه رسیدند که خوابیدن عملکرد حافظه رو افزایش و بهبود میده، در حالی که بیداری باعث تنزل اون میشه.
حتی اختلالات کوچک هم در خواب میتونه در کیفیت خاطراتی که ما حفظ میکنیم تاثیر داشته باشد، و این تاثیرشامل مهارتهای حرکتی میشه. یک مطالعه جداگانه ی منتشر شده در مجله PLoS ONE ، دریافت که فقط ساعتهایی که صرف استراحت میکنید موثر نیست بلکه کیفیت خواب هم که برای پیوستن خاطرات لازمه، نیز تاثیر گذاره. افرادی که در سراسر شب چندین بار خوابشون قطع شد نسبت به گروه کنترل (که بیشتر و خوب استراحت کرده بودند) به طور قابل توجهی، کمتر قادر به انجام یک مهارت بدنی تازه بودند.
هنگامی که مغز افراد سالم، شبانه در طی یک دوره دو هفته ای تحت نظر قرار گرفت، کسانی که بیشتر از ۵ بار اختلال در هر ساعت تجربه کرده بودند در سطح پلاکهای آمیلوئید(علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر) افزایش نشان داده و به طور کلی خواب نقشی حیاتی بر سلامت روان دارد.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :